29th Sie

Zróbmy szkolenie w firmie!

Zróbmy szkolenie w firmie! Super pomysł. Zanim zaczniesz szukać szkolenia dowiedz się, czego tak naprawdę potrzebuje Twój zespół. Klasycznie moje pierwsze spotkanie z właścicielem firmy wygląda dość schematycznie:

Proszę zmotywować mój zespół.

Proszę popracować z nimi nad zwiększeniem sprzedaży.

Proszę popracować z nimi nad komunikacją.

Oczywiście zrealizowanie takiego szkolenia jest możliwe, ale…

W miarę możliwości zapoznaję się z realiami, w jakich funkcjonuje firma i pod to przygotowuję program oraz treść szkolenia. Niestety. Wielokrotnie po kilku godzinach szkolenia wiem, że priorytetem byłoby popracować nad integracją zespołu albo pewnością siebie pracowników, a niekoniecznie nad komunikacją. Efekt jest taki, że nawet jeśli zostawię w firmie swoje serce, to nie przyniesie to oczekiwanych przez właściciela skutków.

Co zrobić krok po kroku, żeby przeprowadzić efektywne szkolenie w Twojej firmie?

Poinformuj pracowników.

Szkolenie z komunikacji. Wchodzą na nie zdziwieni i zdenerwowani przedstawiciele handlowi. Co się stało?

Nikt nie powiedział, że będzie szkolenie. Dowiedzieli się wczoraj po południu, musieli odwołać spotkania. Mamy rozmawiać o komunikacji, a ta zawiodła. Niestety na szczeblu wyżej. Oczywiście był to doskonały przykład na szkolenie, ale to nie jest najlepszy pomysł, by z uczestnikami szkolenia omawiać błędy przełożonych. Ustal z zespołem termin. Jeśli to zespół sprzedażowy, niekoniecznie w ostatnim dniu miesiąca, być może nawet nie w ostatnim tygodniu.

Trener to nie tajny szpieg.

Nastaw się na to, że trener jest osobą, która przekazuje wiedzę na dany temat. Po szkoleniu oczywiście możesz otrzymać ogólną informację na temat przeprowadzonego szkolenia, ale nie oczekuj porad na temat tego czy kogoś zwolnić, czy zostawić w zespole. Sala szkoleniowa jest miejscem z zasadami. Współpracując z ludźmi staram się zapewnić atmosferę zaufania, tak by wszyscy mogli skupić się na zdobywaniu wiedzy, poszerzaniu kompetencji. Nawet podejrzenie, że trener jest na przeszpiegach spowoduje, że trudniej będzie pracować, a efekty nie będą tak dobre, jak mogłyby być.

Zwolnienia po szkoleniu.

Jeśli zamierzasz zwolnić pracownika, nie wysyłaj go na szkolenie. W ramach ćwiczenia otwierającego zbieram od zgromadzonej na sali grupy sprzedażowej informację, o tak zwanej plotce przed szkoleniem. Czytamy zebrane kartki, a tam informacja, że nikt nie chciał przyjść, bo po ostatnim szkoleniu były zwolnienia. Oczywiście jest możliwość, że trener jednak bawił się w szpiega, istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że przełożony wysłużył się szkoleniowcem. Pracownicy zostali zwolnieni z informacją, że zostali negatywnie ocenieni na szkoleniu.
Jeżeli jesteś w sali szkoleniowej i podlegasz ocenie, to prawdopodobnie bierzesz udział w Assessment Center, o czym zresztą powinieneś wiedzieć.

Jeżeli stawka szkolenia nie jest zależna od ilości uczestników, a twój pracownik chcę wziąć w nim udział mimo tego, że się rozstajecie, jest sens by uczestniczył w warsztacie. W innym przypadku niekoniecznie.

Jak wybrać temat szkolenia?

Oczywiście może być tak, że cały zespół deklaruje „przydałoby się szkolenie, żebyśmy lepiej się komunikowali”. Nie ma problemu. Ustalamy warunki współpracy, zapoznaję się ze środowiskiem pracy zespołu i przygotowuję szkolenie. Niestety najczęściej te potrzeby są podzielone.
Co wtedy? Rekomenduje skorzystanie z przygotowanego przeze mnie badania jakości i satysfakcji pracy lub przeprowadzania badania potrzeb szkoleniowych. Może to być zupełnie anonimowe badanie w formie ankiety na platformie lub warsztaty z badaniem. W mniejszych zespołach doskonale sprawdzają się również rozmowy indywidualne z pracownikami.

Warsztaty z badaniem.

To 4- czy 6-godzinne spotkanie z Twoim zespołem, pełne ćwiczeń, rozmów i dyskusji w trakcie, którego trener ma możliwość poznać lepiej uczestników szkolenia oraz na podstawie wspólnych dyskusji określić, jakie są potrzeby szkoleniowe teamu. W trakcie warsztatów jest dużo pracy z obrazem, dyskusja moderowana, gry edukacyjne. Na licencji mam również możliwość przeprowadzenia gry, w trakcie której uczestnicy uczą się radzenia ze stresem. Jest to również dobry pomysł na część tych warsztatów.

Badanie jakości i satysfakcji pracy.

Pełne badanie – warsztaty plus pełna anonimowa ankieta na platformie, wraz z raportem w formie elektronicznej oraz drukowanej. Przeprowadzenie tej formy badania pozwoli Ci uzyskać informację między innymi na temat: oceny komunikacji, zarządzania, satysfakcji z pracy, zarobków. Dowiesz się również, co najbardziej motywuje Twój zespół do pracy, a co niekoniecznie. To najlepsza z dostępnych form, szczególnie rekomendowana przeze mnie przed szkoleniem.

To jaki w końcu temat?

Spotkaj się ze mną na kawę i porozmawiajmy. Będziesz mieć możliwość opowiedzenia o tym, jakie obszary chciałbyś ulepszyć, jakie poprawić, wzmocnić. Poznamy się, porozmawiamy i ustalimy co mogę zrobić w Twojej firmie, abyś dołączył do grona zadowolonych ze współpracy ze mną przedsiębiorców.

Jest duże prawdopodobieństwo, że zechcesz skorzystać z coachingu lub facylitacji zamiast szkolenia. Szkolenia mogą również odbywać się indywidualnie, wszystko zostanie przez nas ustalone.

Trening w trakcie pracy.

Ceniona przez pracowników forma, w której spędzamy wspólnie dzień na stanowisku pracy. Dzięki temu na bieżąco pracownik może wdrażać zmiany, jak również otrzymać informację zwrotną na temat swoich mocnych stron. Szczególnie rekomendowana po szkoleniu grupowym.

Treningi w trakcie pracy odbywam z pracownikami niższego oraz średniego szczebla, uczestnicząc w ich dniu pracy jako cichy partner.

Szkolenie, szkolenie i po szkoleniu.

Fantastycznie! Przeprowadziliśmy szkolenia. Wszyscy wyedukowani i szczęśliwi wracają do pracy. Co teraz? Ewaluacja – przecież chcemy mieć pewność, że nasz wspólnie zainwestowany czas przyniesie efekty!

Obszary szkoleniowe:

  • relacyjna sprzedaż,
  • komunikacja,
  • asertywność,
  • wystąpienia publiczne,
  • skuteczne spotkania handlowe,
  • zarządzanie czasem pracy,
  • automotywacja,
  • zarządzanie zespołem,
  • motywacja według pokoleń,
  • pewność siebie w praktyce,
  • klient – pozyskanie/obsługa/posprzedażowe relacje,
  • stres, zarządzanie stresem.

Jeżeli nie ma powyżej tematu szkolenia, który Cię interesuje – skontaktuj się ze mną. Szkolenia projektowane są pod zamówienia klienta. Jeżeli nie zajmuję się daną tematyką, polecę Ci sprawdzonego specjalistę z mojego zespołu projektowego.